четвер, 23 серпня 2012 р.

Догма 95

В 1995 році, в столітню річницю кінематографу в Копенгагені Томас Вінтерберг і Ларс Фон Тріер проголосили маніфест - Догма 95. На їхню думку сучасно кіно втратило свою невинність, а режисери продають свої душі американським продюсерам. Тому вони написали 10 заповідей, які мали відновити кіно. Фон Трієр вважав, шо кіно перестало відображати реальність, крім того перестав бути носієм глибших ідей. Збір постулатів пропагував нову естетику, яка опиралась на строгих правилах, які мали б повернути почуття правдивості. До цих постулатів належали: автентичний краєвид і реквізити,одночасний  запис зображення і звуку (а отже заборонялось використовувати музичний супровід), зйомка від руки з при натуральному освітленні, тільки кольорові, без різних лабораторійних втручань тільки на класичній плівці 35мм, вилучення будь-яких елементів сенсації у фабулі і сконвенціоналізованого кіно гатунків, а також режисерського підпису.
З одного боку манівест був націлений проти ефектного голівудського кіно гатунків, а з другого - багато постулатів вразило міщанський ідеал творця-індивідуаліста, який має абсолютну атристичну свободу. Був створений секретаріат, який підверджував чи фільм виконаний згідно правил і поміщав їх у список. Спочатку охочих було багато. Величезний успіх мав фільм Фестен (1998) Вінтерберга, який приніс йому визнання критиків і Нагороду Жюрі в Каннах. Фон Тріера вистачило тільки на один фільм Ідіоти (1998), після чого нав"язані ним же правила надокучали йому настільки, що він вирішив в 2003 році зробити пародію на Догму - фільм  під назвою Догвіль. Так в минулому критик Голівуду запрошує зірку американського кіно Ніколь Кідман на головну роль. Догвіль став грібридом американського кіно гатунків і європейського альтернативного кіно, новаторське поєднання квазі-театральної форми з сенсаційною фабулою.
Догма була спробою оборони незалежності і формальної чистоти кіно. В половина 90-их років це виглядало так, ніби Вінтерберг і Фон Тріер злякалися нових технологій, які на їх думку могли вбити дух кіно. Секретаріат Догми припинив свою діяльність в 2002. Від самого початку правила Догми неодноразово порушувалися самими засновниками. На жаль вона не змінила радикально сучасне кіно, як сподівалося. Тим не менше вона плинула на розвиток парадокументальної тенденції, яка полягала на стилізації на фільми документальні і аматорські. Догма була експериментом, ціллю котрого було створення дешевих фільмів, оминаючи бюрократичну систему.

Вибірковий переклад та інтерпретація: Co nam pozostało z dogmatów?, A. Szwatoński, Ekrany 3(7) 2012.

Немає коментарів:

Дописати коментар